Hækle Etui

vil meget gerne have feedback ❤
det kan du gøre inde på min facebook side 🙂

asdasdasdgf

Masker og terminologi:
lm: luft maske
km: kæde maske
fm: fast maske
hstm: halv stang maske
stm: stang maske

værktøjer og materialer:
8/4 bomulds garn (ca 1 halv nøgle grøn og lilla, 2 hvide, 1 sort.. ikke 100% sikker, hæklede med hvad jeg havde)
Saks
2,5 mm hæklenål
Stoppenål

Yderside:

Ydersiden er hæklet i mursten. (almond stitch)

Farve mønster.

Hvid
Lilla
Hvid
Grøn

Har beskrevet de første 2 murstens rækker nedenunder, derefter skal du gentage mønstret i farverne ovenover.

Slå 50 m op i sort garn
Sort Mørtel: første fm i 2. m fra nålen, fm resten af vejen. før du hiver snoren igennem de to løkker i sidste m, skal du skifte til hvidt garn. Lav en lm og vend.
20160413_232809.jpg

Hvid Mursten 1:  *1 fm, 1 hstm, 5 stm, 1 hstm, 1 fm, 1 lm, skip 1 m * gentag fra * til du har 5 sæt. lav en lm og vend.
Hvid Mursten 2: Gentag række 2. skift til sort i sidste m.
Sort Mørtel 1: Lav 9 fm. Lav en lang stm  i  1 lm mellemrummet. (slå garnet om nålen og gå ned i den sorte maske fra sidste sorte række, hent garnet på bagsiden. Du har nu 3 løkker på nålen, forsæt som almindelig stm.) forsæt med 9 fm og 1 lang stm resten af rækken.
Sort Mørtel 2: Lav fm hele denne række. skift farve  i sidste maske.
Farvede Mursten 1: Her skal vi starte med en halv mursten. 3 lm, 1 stm i 1. maske, 1 stm, 1 hstm, 1 fm, 1 lm, skip 1 m. gentag fra * resten af rækken.
Farvede Mursten 2: Gentag farvede mursten 1, skift farve til sort i sidste m.

gentag til du har 19 murstens rækker, afslut med 2 rækker sorte fm.

Indersiden:

Start med 50 sorte lm.
1. række: lav en hel række med sorte fm, skift til hvid i sidste maske, lav en lm og vend.
2. række: for at få toppen af indersiden til at passe med ydersiden skal vi nu lave: Hvid Mursten 1. 3 lm (eller stående stm) og vend.
3. række: lav 49 stm, 3 lm (eller stående stm) og vend
4-46. række: gentag række 3.
47. række: lav Hvid Mursten 1 igen. skift farve til sort i sidste m, 1 lm og vend.
48. række: lav 1 række sorte fm. 1 lm og vend.
49. række: lav 1 række sorte fm. luk af.

Hjerte lommer:

Untitled-2

slå 23 lm op. + 2 lm eller en halv stående stm.
1. række:  lav en række hstm, klip ikke snoren.
vend ikke arbejdet. dvs den hvide snor skal ligge i højre side.
2.række:  med den farve hjertet skal være laver du 2 lm i 5. maske fra nålen.
I samme maske skal du lave 1 stm, 1 hstm, 1 lm, 1 hstm, 1 stm, 1 hstm. lav et mellemrum mellem de 2 hjerter med 2 lm.
skip 6 m. *1 hstm, 1 stm, 1 hstm, 1 lm, 1 hstm, 1 stm, 1 hstm.* 2 lm.
gentag fra * og luk af.
klip snoren med nok tilbage til at sy hjertet fast med i siden.
Du burde nu have 3 hjerter
3. række: vend arbejdet om og forsæt med den hvide snor.
Lav 3 lm, 1 stm, *2 lm, 1 fm i “hjerte mellemrummet”, 2 lm. 2 stm*,
gentag fra *
4. række: 2 lm, hstm resten af rækken. luk af og klip snor.

Gentag 9 gange.

Nu skal de hækles sammen.

Jeg har valgt at bruge farver der passer til mine hæklenåle og har lagt lommerne i størrelses orden.

læg to lommer sammen med forsiden mod hinanden så maskerne passer sammen.
Det ene hjerte skal vende opad og det andet nedad.

1. række. lav en lm i hjørnet og lav fm resten af rækken. lav 3 lm og vend.
2. række. lav en række med stm.
Gentag for alle lommer.

du bør nu have det samme som på billedet neden under.
20160331_023434.jpg

Nu skal du sy enderne på hjertene ind, hæft hjertet fast i de hvide stm ude i siderne.
Derefter skal du lave en kant af stm på 3 af siderne, jeg lavede min så højre side var åben.
vær opmærksom på: hvis du laver maskerne i højre langside (set med forsiden oppe) kommer lommerne til at ligge i højre side af etuiet, og omvendt. (vil anbefale de ligger i højre side, i modsætning af hvad jeg gjorde!)

Okay! nu skal vi sy lommerne fast til det hvide inderstykke… så nu skal der tælles!
20160401_150754.jpg

Som du kan se har jeg prøvet at illustrerer hvordan vi skal bæres os ad.
Jeg startede med at sy dem fast fra indersiden ud imod kanten, på den måde er det lettere at styre syntes jeg.
tæl 10 rækker med stm op, så er du ved den blå streg, 6 stm hen og så er du ved mellemrummet hvor den grønne prik er og hvor du skal starte med at sy den første væg fast med nål og tråd.
arbejd dig nedad i midten af nr 6 og 7 stm hele vejen ned. klip og hæft snoren.
Gentag for resten! 😛
Til sidst skal vi sy siderne fast til underlaget. Ved kanten skal du ri ned mellem det hvide og sorte.

Untitled-3

 

 

 

du skulle gerne have noget i den her stil nu 🙂

 

 

 

 

Nu skal vi igang med at lave højre side af etuiet 😀
Untitled-4

Lad os starte med…

Den store lomme

lav 37 lm
1 række: gå ned i 3. lm fra nålen og lav 1 hstm. skip 1 m og lav 1 fm og 1 hstm i næste. forsæt til enden af runden.
2-17 række: *skip 1. m og lav 1 fm, 1 hstm i næste*. gentag fra * til enden af runden.
18 række: lav nu 1. række fm og luk af.

Nu skal du hækle en hvid kant rundt om kanten på nær toppen hvor vi lige har lavet række 18.
Gå ind i masken i venstre hjørne hvor vi lige har afsluttet lommen, lav 1 lm. læg den lilla tråd op af kanten og hækl uden om den, så den nu er inde i fm.
lav en ekstra lm når du kommer til et hjørne og lav en fm i samme hjørne maske før du forsætter langs bunden. samme gælder for det andet hjørne.

Sakse lomme

15 lm – samme mønster som den store lomme.
1 række: gå ned i 3. lm fra nålen og lav 1 hstm. skip 1 m og lav 1 fm og 1 hstm i næste. forsæt til enden af runden.
2.-21. række: *skip 1. m og lav 1 fm, 1 hstm i næste*. gentag fra * til enden af runden.
22. række: lav nu 1. række fm og luk af.

hækl en hvid kant hele vejen rundt, husk en ekstra lm i hjørnerne og at hækle enderne ind.

Nu skal vi lave en strop henover.
slå 16 lm op, lav en stm i 3. maske fra nålen. forsæt rækken med stm og luk af.
sy den fast ca 3 rækker inde.

Sakse flap

slå 8 lm op, vend.
lav en fm i 2. maske fra nålen. forsæt med fm indtil du har 26 rækker.
Hækl en hvid kant.

Nåle flap

slå 12 lm op, 1 fm i 2. maske fra nålen – lav 10 fm, 1 lm og vend.
Lav 1. række fm indtil den er 18 rækker lang.
Hækl en hvid kant.

Målebånd

slå 17 lm op.
1 række: gå ned i 3. lm fra nålen og lav 1 hstm. skip 1 m og lav 1 fm og 1 hstm i næste. forsæt til enden af runden.
2.-3. række: *skip 1. m og lav 1 fm, 1 hstm i næste*. gentag fra * til enden af runden.
4. række: lav nu 1. række fm og luk af.
Hækl en hvid kant.

Omgangs markør snor

Prøvede at lave en snor der så anderledes ud.. lavede en fejl og endte med den her. lavede den rigtige og besluttede mig at jeg bedre kunne lide min fejl ^^

Untitled-3 copy

som alternativ kan du altid lave en streng med lm og køre fm i de to øverste løkker på vejen tilbage.

Stor lomme flap.

tæl 17 hvide masker oppe i det sorte fra højre til venstre, hent en løkke i mellemrummet efter nr 17.

20160410_234159

Gå igang med at hækle fm i bukket som vist herunder

20160410_234648

stop når der er 4 hvide m tilbage i det sorte. (ca 28 fm? feedback?)
lav en lm og vend arbejdet. lav 1. række stm.
Lav en stm indtagning hver gang du vender.
Du er færdig når du har 6 rækker stm, afslut flappen med en række fm.

Okay! godt arbejde!
Nu er det tid til at sy alle elementerne fast til foret 😀

20160416_205821

Placer dine stykker som du vil have dem. jeg syede mine fast i den nederste løkke i kant maskerne 🙂

Nu skal vi igang med at hækle foret og forsiden sammen.
jeg startede med at hækle en ekstra hvid kant på siderne af foret. Kunne derefter godt se at den ikke længere passede i bredden så hæklede sort på siderne af forsiden.

Min kæreste forslog at lægge noget pap ind imellem lagene for at gøre den mere solid.
Det virker som det skal, men jeg vil dog foreslå at finde noget i plastik istedet for, evt en dækkeserviet så den kan tåle at blive vasket. Klip så du har to stykker, en til hver side.

Jeg startede med at ri den sammen i midten.
20160417_213450
Derefter hæklede jeg to af kanterne sammen, lagde pappet ind imellem de to sider og lukkede af. Gentag for den anden side 🙂